« Achtergrond « Facilitaire thema's « Ook in zakelijke omgevingen verdient beleving aandacht

Ook in zakelijke omgevingen verdient beleving aandacht

Van de redactie

In teveel organisaties is de beleving een ondergeschoven kindje. Vanuit de nuchterheid van Nederlanders en de zakelijkheid die veelal de boventoon voert, valt beleving moeilijk in te passen in de zakelijke omgeving. Althans, dat is vaak de verklaring, waarom er niet beter mee is omgegaan. De beursvloer leert dat het beslist ook anders kan.

Zonder meteen te betogen, dat beleving een ‘must’ is in de zakelijke omgeving valt wel staande te houden, dat werkbeleving wel goed is voor de medewerkers en de organisatie. Deze hebben meer plezier in hun werk, meer oog voor het welslagen van de organisatie, voelen zich vitaler en verzuimen daardoor minder, terwijl zij in het algemeen een beter arbeidsprestatie leveren. Het mes van een inspirerende werkomgeving snijdt daarmee aan twee kanten.

Daarnaast zijn er ook sectoren waar de beleving van de omgeving deel uit maakt van de corebusiness. In een culturele of zorginstelling is beleving niet weg te denken. Op scholen mag het dan minder de boventoon voeren, maar in een zakelijk klaslokaal liggen de leerprestaties waarschijnlijk toch lager dan in een stemmingsvol aangeklede ruimte. En in horecagelegenheden maakt of breekt de beleving het succes van de onderneming.

Op de beursvloer staan de nodige aanbieders om de werkomgeving beter te kunnen laten beleven. De inrichting van de werkruimte en -plekken draagt met kleur, meubilair, kunst, geur, groen, opstelling, etc. al veel bij aan de betere beleving. Daarnaast kunnen ook de andere ruimten behoorlijk bijdragen. Zo kan de kale koffiemachine tot een heuse koffiehoek, inclusief -meubilair, worden omgetoverd. Het bedrijfsrestaurant kan op basis van 24/7 een stabiele factor worden voor iedereen die ergens trek in heeft. De ontspannings- en ontvangstruimtes roepen vaak met groen en kleur al op inspirerendere gedachten, terwijl geur ook voor een andere werkbeleving zorgt, en dat niet alleen in de toiletruimte. Om het tot enkele voorbeelden te beperken.

Beleving ligt aan de basis van een inspirerende omgeving. (Foto Shutterstock)