« Achtergrond

Zonder achtergrondkennis geen goede afweging

Zonder achtergrondkennis is het moeilijker om te kunnen begrijpen waar het precies over gaat. Kennis op de achtergrond stelt professioneel verantwoordelijken voor het facilitair management en gebouwbeheer in staat om de beste afweging te maken, beslissing te nemen, oplossing te bedenken, discussie te voeren, het proces te sturen, richting in te slaan of wat doen ook.

De facilitaire toeleveranciers beschikken tezamen over een gigantische hoeveelheid achtergrondkennis. Vaak stellen zij deze kosteloos en onbeperkt ter beschikking. Het gaat er daarom niet om of deze achtergrondkennis beschikbaar is, maar waar deze is te vinden. Daarom zette de redactie in deze rubriek een aantal van deze ‘kennisgevingen’ op een rijtje. Gerubriceerd naar vorm en via de zoekmachine op onderwerp te zetten.

De gepresenteerde kennis is niet waardenvrij. Kennis van toeleveranciers is altijd met een bepaalde bedoeling geplaatst, heeft betrekking op een bepaalde dienst of product en is vrijwel altijd op gekleurde, persoonlijke titel geschreven. Ondanks die ‘wetenschap’ in het achterhoofd blijkt dat veel van deze achtergrondkennis toch waardevol is. In inspirerende, informatieve, verwijzende, signalerende of welke andere zin dan ook. Uiteraard alleen als de facilitaire professional er kennis van neemt.

Achtergrondkennis is noodzakelijk om de zaken helder en duidelijk te kunnen beoordelen. (Foto Shutterstock)