Ten onrechte wordt het doel van vergelijken gekoppeld aan aankopen. Alsof vergelijken niet ook tot veel meer inzicht kan leiden. Prijsvergelijking is namelijk één aspect van aankopen. Inzicht in waar je naar op zoek bent, de onderdelen waaruit aanbiedingen bestaan en in welke opzichten vergelijkbare aanbiedingen van elkaar verschillen, zijn minstens zo belangrijk.
In de rubriek facilitaire Vergelijkingen gaat het daarom niet om prijzen, maar om het verkrijgen van meer inzicht. Dat kan het geval zijn door bepaalde diensten en producten concreet op hun inhoud te vergelijken, maar ook door bepaalde onderdelen verder uit te diepen. Met voldoende kennis kunnen betere vergelijkingen gemaakt worden.
Hoewel de geboden vergelijkingen en kennis commercieel neutraal zijn, geldt dat niet voor de verwijzingen onder de knop Meer informatie. Deze komen niet altijd uit bij de beste leverancier, omdat de keuze soms is bepaald door de uitgever of beursorganisatie en niet door de redactie. Dat doet overigens niets af aan de waarde van de verwijzing, omdat deze wel altijd uitkomt bij een deskundige toeleverancier.
Lezers die wat dan ook missen in deze rubriek Vergelijken zijn uitgenodigd om de redactie daarvan op de hoogte te brengen. Gebruik daarvoor bij voorkeur het contactformulier op deze website.