Optimalisering van operationele processen in de organisatie
Operationele processen vormen de ruggengraat van elke organisatie. Ze zijn bepalend voor het efficiënt en effectief leveren van producten en diensten. Door processen te identificeren, analyseren, verbeteren en monitoren, zijn de operationele prestaties te optimaliseren. Daarvoor is wel noodzakelijk om er inzicht en grip op te krijgen. De organisatie zal daarmee wendbaarder en succesvoller worden in een steeds veranderende omgeving.
Goed inzicht in operationele processen leidt tot verbeterde efficiëntie en productiviteit; kostenbesparingen door optimalisatie; betere kwaliteit van producten en diensten; grotere klanttevredenheid; en snellere reactietijden bij veranderingen in de vraag of omstandigheden.
De eerste stap naar meer inzicht in operationele processen is het benoemen van deze processen binnen de organisatie. Dit kan gedaan worden door inventarisatie van alle operationele processen, van inkoop en voorraadbeheer tot facilitaire diensten en klantenservice. Documenteer vervolgens elke stap in de processen, zodat er inzicht ontstaat in hoe de processen functioneren en waar mogelijke knelpunten liggen. Betrek de medewerkers bij het identificeren van de processen, want hun praktische kennis kan waardevolle inzichten opleveren.
Na het identificeren van de operationele processen is het tijd voor een grondige analyse. Daarmee valt beter te begrijpen waar verbeteringen mogelijk zijn. Er kan voor verschillende analysemethoden worden gekozen, zoals de SWOT-analyse, die helpt om zowel interne als externe factoren in kaart te brengen die invloed hebben op de effectiviteit van de processen (Sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen). Stel daarnaast kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) vast die helpen de prestaties van de operationele processen te meten. Denk daarbij aan de doorlooptijd van processen; de kosten per proces, klanttevredenheidsscores en het aantal incidenten of klachten.
Nadat er inzicht is verkregen in de operationele processen en hun prestaties, kunnen de verbeteringen doorgevoerd worden door middel van verschillende strategieën, zoals:
- Lean management, dat zich richt op het elimineren van verspillingen en het maximaliseren van waarde voor de klant. Door processen te stroomlijnen en overbodige stappen te verwijderen, valt daarmee de efficiëntie te verbeteren.
- Automatisering van repetitieve taken die niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook de kans op menselijke fouten verminderen. Overweeg software-oplossingen die passen bij de operationele behoeften.
Het betrekken van de medewerkers bij het identificeren van de processen kan waardevolle inzichten opleveren. (Foto Shutterstock)