« Achtergrond « Facilitaire thema's « Kennis maken met de wereld van communicatievoorzieningen

Kennis maken met de wereld van communicatievoorzieningen

Van de redactie

Goede communicatie is in iedere organisatie onontbeerlijk. Waarbij het niet uitmaakt of het gaat om een bepaald veiligheidsniveau te halen, de weg te vinden of te wijzen, met elkaar of met de buitenwacht te kunnen spreken, te wijzen op of aandacht te krijgen voor bepaalde zakelijke aspecten, dan wel om op het gebruik van bepaalde voorzieningen te duiden. Waarbij de doelgroepen uiteen kunnen lopen van verzorgenden tot museumbezoekers en van leerlingen tot medewerkers.

Om boodschappen te kunnen overbrengen, zijn voorzieningen nodig, waarop beursbezoekers zich op de beursvloer kunnen oriënteren, laten informeren of inspireren. Communicatievoorzieningen zijn er namelijk is diverse soorten. Bij gevelreclame in de vorm van borden, lichtbakken of raamfolie komen andere aspecten kijken dan bij bewegwijzering in het gebouw zelf. Alleen al de afwegingen of de signing tijdelijk of permanent, voor in- of extern gebruik is bedoeld dan wel een wisselende of vaste boodschap betreft, levert een scala aan mogelijkheden op.

Verder is er verschil tussen analoge en digitale voorzieningen. Via een intercom een boodschap overbrengen, gaat heel anders in zijn werk, dan dezelfde boodschap door middel van narrowcasting brengen. Zoals bezoekers de weg wijzen door om te roepen, een andere voorziening vereiste dan wayfinding.

Op de beursvloer is een aantal deelnemers te vinden die in hun stand de mogelijkheden tonen en kunnen voorzie in de behoefte aan meer informatie en kennis. Aan de hand van de behoefte van de beursbezoeker laten zij deze kennis maken met de veelzijdige wereld van de communicatievoorzieningen.

Bewegwijzering vormt een belangrijk onderdeel van de communicatie. (Foto Shutterstock)