Zakelijke rijder komende jaren duurder uit

Zakelijke rijder komende jaren duurder uit

Vanaf 1 juli 2020 is er een nieuwe BPM-tabel. Dat betekent dat de ‘luxe-belasting’ op nieuwe auto’s op een andere manier berekend wordt. De zakelijke rijder gaat in ieder geval meer betalen.

De BPM is een extra belasting (naast de BTW), die op nieuwe auto’s geheven wordt. De hoogte van de BPM is afhankelijk van het aantal gram CO2-uitstoot van de auto. Hoe meer CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoot hebben, betalen ze nu geen BPM.

De RAI Vereniging en BOVAG hebben KPMG ingeschakeld om te onderzoeken of een nieuwe auto nu wel of niet duurder zou worden na 1 juli. Nu blijkt dat de nieuwe BPM-tabel nog steeds voor een verhoging van de BPM zorgt. Gemiddeld wordt een auto vanaf 1 juli 2020 € 450,- duurder. De bijtelling wordt berekend over de fscale waarde van een auto. Daar zit de BPM ook in. Dus door de verhoging van de BPM met € 450, betalen zakelijke rijders na 1 juli 2020 meer bijtelling voor hun nieuwe en dat dan de aankomende 60 maanden. Terwijl het om dezelfde auto gaat als vóór 1 juli 2020. 


18-11-2019