Kwaliteit beter meewegen bij inkoop facilitaire diensten

Bij de inkoop van facilitaire diensten - schoonmaak-, catering-, beveiliging- of verhuisklussen - speelt de prijs nog steeds een grote rol. Maar juist bij de inkoop van diensten is het belangrijk om de kwaliteit goed mee te wegen, hoe lastig dat voor inkopers ook mag zijn. Alleen daarmee voorkom je latere teleurstelling en vermijd je onrust onder de werkers die de scherpe prijs in de praktijk waar moeten maken.  

Gemakkelijk is dat alleen niet, zo bleek al uit de voordracht van prof. J. Telgen op het congres ‘Van Principe naar Praktijk’ van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag, op dinsdag 5 maart 2019 in het SER-gebouw in Den Haag . Kwaliteitscriteria klinken op papier nogal eens indrukwekkend wanneer aanbiedingen van verschillende bedrijven tegen elkaar worden afgewogen, meldt fm.nl. Maar soms leveren die criteria in de praktijk zo weinig variatie op dat de prijs uiteindelijk toch nog de doorslaggevende factor blijft. Belangrijk is een aanbesteding zo uit te schrijven dat je bij de inschrijvingen het kaf van het koren kunt scheiden. Kennis van zaken is daarvoor een vereiste; die vakkennis is ook goed in te huren.
Met het ondertekenen van de Code Verantwoordelijk Markgedrag spreken leveranciers, opdrachtgevers, intermediaire partijen en vakbonden zich uit hier op te letten. Op het congres was veel aandacht voor het goed in de praktijk brengen van de principes, vooral in de fase van inkoop. NEVI, de vereniging voor inkoopprofessionals en Facility Management Nederland (FMN) waren dan ook nauw bij dit congres van de Code betrokken.     

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag werd zeven jaar geleden geïntroduceerd in de schoonmaak en glaswasserij om een einde te maken aan de doorgeschoten prijzenslag in die branche. De Code heeft haar werkterrein sindsdien uitgebreid naar de wereld van de catering, beveiliging en projectverhuizing. Ruim 1.400 ondernemingen hebben de principes inmiddels omarmd.


13-03-2019